Urządzanie gabinetu według zasad feng shui

Gabinet to miejsce w naszym domu przeznaczone do pracy. To tutaj możemy posiedzieć spokojnie nad swoimi projektami, przejrzeć dokumenty, zrobić porządek w rachunkach. Dobrze i wygodnie urządzony sprzyja efektywnej pracy. Aranżując przestrzeń do pracy możemy wziąć pod uwagę zasady feng shui, czyli starożytnej sztuki harmonijnego planowania przestrzeni, które pozwolą nam stworzyć naprawdę komfortowy gabinet.



Na gabinet należy wybrać odpowiednie pomieszczenie. Powinno ono mieć cechy jin. Najlepiej, aby był to pokój umieszczony w cichej części domu. Może to być również spokojna część innego pomieszczenia. Wyjątkiem jest sypialnia. Chociaż istnieją tendencje aranżacyjne, które pozwalają również w sypialni wydzielić miejsce do pracy, jednak kłóci się to z zasadami feng shui. Podczas pracy najczęściej potrzebujemy spokoju oraz koncentracji. Bez względu na to, czy zajmujemy się rachunkami, pisaniem, czytaniem, realizacją swoich pasji, czy nauką wyciszenie jest wskazane. Trudno osiągnąć go w tej części domu, w której nieustająco panuje hałas. Nie tylko feng shui, ale również logika podpowiada nam, by nie urządzać gabinetu np. w pobliżu pokoju dzieci.

Jednym z podstawowych elementów wyposażenia gabinetu jest biurko. Według zasad feng shui osoba siedząca przy biurku powinna mieć za plecami ścianę, przed sobą widok na drzwi wejściowe. Kłóci się to nieco z tym, jak zazwyczaj ustawiamy biurko, czy to w miejscu pracy czy w pokoju ucznia. Z reguły stoi ono bowiem przy ścianie. Ustawienie biurka powinno nam umożliwiać obustronny dostęp do krzesła. Również przestrzeń na biurku powinna być odpowiednio zorganizowana. Ma to być wyłącznie miejsce do pracy. Nie stawiajmy na biurku urządzeń typu skaner czy drukarka. Przeznaczmy dla nich osobną szafkę obok biurka. Na biurku może się znaleźć telefon, kalendarz, dokumenty, którymi się aktualnie zajmujemy, przycisk do dokumentów. Niepotrzebne bibeloty będą jedynie powodować wrażenie bałaganu i dekoncentrować nas podczas pracy. Jest jeden wyjątek. Bez względu na to, czym się zajmujemy niesłychanie istotna jest motywacja. Możemy więc na biurku postawić zdjęcie osoby lub czegoś, co nas inspiruje, zachęca do kreatywności. Ład i porządek na biurku jest bardzo ważny. Niektóre osoby wyczuwają to intuicyjnie, nie mogąc np. rozpocząć pracy lub nauki, zanim przestrzeń na biurku nie zostanie uporządkowana.

W gabinecie znaczącą rolę odgrywa również oświetlenie. Oprócz światła sufitowego, pokój do pracy powinien mieć tez oświetlenie punktowe. Najlogiczniejszym rozwiązaniem jest lampka ustawiona na biurku, która oświetlać będzie klawiaturę. W gabinecie możemy zastosować również stojącą lampę podłogową. Światło musi być łagodne, nie może razić naszych oczu. Podczas pracy różne rzeczy odciągają naszą uwagę. Jeżeli za oknem gabinetu rozciągać się będzie piękny widok albo wręcz przeciwnie, jeżeli okno wychodzić będzie na ruchliwą i hałaśliwą ulicę, naturalnym jest, że trudniej będzie nam się skoncentrować na pracy. Problem mogą rozwiązać firanki, zasłony lub rolety.